A mese, mint szeretetnyelv

Nyomtat
0

A mese, mint szeretetnyelv – címmel tartott szakmai előadást és közönségtalálkozót Bajzáth Mária mesepedagógus.

 

 

 Hittük volna, hogy a meséknek is van szeretet nyelvük? Bizony van. A meséken keresztül világított rá az előadó, mennyi történetben, hányféleképpen jelenik meg a szeretet formái, kifejezései és megnyilvánulásai. Az újszülött csecsemőtől a menyegzőig, a halandóságtól az elmúlásig. A Mesék ereje, mint szeretetnyelv – értik, érzik a gyermekek, felnőttek, szépkorúak. Mária gyönyörűen végig vezette az előadást mesékkel érzékenyítve a közönséget. Hihetetlen mélységű tudása Bajzáth Mária mesepedagógusnak – kincs a gyerekek, felnőttek és a gyermekirodalomban, szakirodalomban. Kisugárzása és mondanivalója annyira átsugárzott a közönség felé, hogy szinte tapintható volt a szeretet jelen van. Valóságos mese és csoda történik a jelenlévőkben. Köszönjük ezt a mesés élményt. Hosszan dedikált és mesélt, beszélgetett még a közönséggel, meghívott vendégünk. Mosolygott, kedves volt és hittük, hogy hazavittük a hamuba sült pogácsát és egy nagy szeretetszívet a mesetarisznyánkban.

Igaz, volt! Aki nem hiszi, járjon utána. De mindenképpen jöjjön el Bajzáth Mária mesepedagógus előadásaira, olvassa könyveit és a Mesekincstár és Mesepedagógiai műhely nyitva áll. Lépjenek be rajta, bátran. A mese mindenkié.

Bajzáth Mária vendégünkről:

 "Bajzáth Mária vagyok, az ELTE Pedagógia Pszichológia karán végeztem neveléstudományi bölcsészként, és tanárként és tanító néniként is szereztem diplomát, gyűjtöttem tapasztalatokat. 1990 óta foglalkozom gyerekekkel és népmesékkel, vezetek mesetáborokat. Leginkább az a kérdés foglalkoztat: hogyan lehet mesék segítségével, didaxis nélkül nevelni, és tanítani a taníthatatlant? Az alapítás óta veszek részt a Meseközpont Alapítvány munkájában, 2014 óta szakmai vezetőként, a különböző tábori programok, a képzések, táborok, mesemondási alkalmak, szakmai napok tartalmának kidolgozása, megvalósítása, minőségbiztosítása a feladatom. A munkám izgalmas, kreatív szellemi kaland, igazi örömforrás."

 Köszönjük a mesés, lélekerősítő és felemelő előadást, közönségtalálkozót. Lelki táplálék lesz a mai nehéz időkben. Köszönjük a Rádóczi Anna, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola ,1 osztály, Fisiné Bera Mónika tanító néninek a csoport részvételét és Anna felkészítését. A kis mesemondónak az ajándék mesemondást a résztvevőknek.

Mi is az a Népmesekincstár? Mesepedagógiai műhely? 

Népmesekincstár mesepedagógiai módszer az óvodában és az iskolában. Sokféle szerepben és helyzetben, naponta tapasztalom a népmese, a dal, a játék, a tánc felemelő és megtartó erejét, hiszek abban, hogy segítségükkel hidat lehet építeni, múlt és jelen, test és lélek, ember és ember között. Újra gondolt, korszerű és gyerekközpontú pedagógiai módszerekkel összekapcsolva és élővé téve a hagyományt, – a mesélés, mondókázás, szabad népi játék, örömteli éneklés beépítése a tanításba, az óvodai nevelés mindennapi gyakorlatába-, kimeríthetetlen, tiszta, erő és örömforrást jelenthet, minden gyerek, pedagógus és szülő számára. A Népmesekincstár mesepedagógiai módszer lényege: rendszeresen ismétlődő mesemondás és mondókázás, a pedagógus közös játéka, tánca, éneklése a gyerekekkel, amely minden résztvevő számára valódi élményt és örömforrást jelent. Fontos szerepet kap még a mozgás, a kézművesség, az alkotás, a párbeszéd minden formája, az érzékszervek, érzékelés fejlesztése; valamint a kapcsolatkeresés a minket körülölelő világgal, a négy elemmel: földdel, vízzel, tűzzel és levegővel. Ezek a tevékenységek a gyerekeket a mesék kapujához vezetik, amelyen belépve mindenki megtalálhatja a mese – számára érvényes – neki szóló üzenetét. A tevékenységek célja az is, hogy segítségükkel a gyerekek megismerjék önmagukat, felfedezzék az összefüggéseket a világban, képesek legyenek ebben a rendszerben önmagukat elhelyezni, kapcsolódni másokhoz, és megtalálják a saját helyüket. A Népmesekincstár mesepedagógiai módszer alapja: a mesehallgató gyerekek életkori sajátosságai, az őket foglalkoztató kérdések és a mesék összekapcsolása. Ezt egészítik ki a mondókák, népi játékok, népdalok, találós kérdések, nyelvtörők. Ezek az elemek, miközben önmagukban is értékes egészek, a mesék aranyfonalára fűzve komplex egységet alkotnak, a hozzájuk kapcsolható tevékenységekkel, minimum 8 intelligenciaterület fejleszthető. PL: A testről szóló mesékhez, kapcsolódik mondóka, népi játék, találós, népdal. Ugyanez igaz az időjárásra, családra, életre-halálra, számokra, állatokra, barátságra stb. népköltészeti alkotások hatalmas kincsestára, szinte minden emberi kérdésre, problémára, élethelyzetre őriz választ. A gyerekcsoport igényei, aktuális állapota határozza meg, hogy mikor, melyiket és mennyit adunk át az egy -egy témához kapcsolható népköltészeti alkotásokból.  A cél az, hogy az óvodai napba, az öltözködésbe, a konfliktuskezelésbe, a tanítási órába, a napközis tevékenységekbe, az udvari játékba, az intézményes nevelés ünnepeibe, spontán és tudatosan egyaránt beépítve az elemeket, emlékezetes, örömteli, felszabadult pillanatokat nyújtsunk a gyerekeknek. A mese és a játék sosem lehet kötelező! Didakszis nélkül tanítsunk, fejlesszünk, adjunk át tudást, törekedjünk arra, hogy minden gyerek örömmel hallgasson mesét, szabadon énekeljen, játsszon, alkosson! Célom, hogy mindez az óvodai -iskolai mindennapok részévé válhasson, hogy eljusson gyermekotthonokba, könyvtárakba és a szülőkhöz, nagyszülőkhöz is. Írja Bajzáth Mária tanító, tanár, neveléstudományi bölcsész a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely vezetője, programgazda. A mesék gyűjtője, mondója, írója, terjesztője és a mesék az oktatásban, nevelésben való elhelyezésének szószólója.

Bajzáth Mária vendégünk márciusban újabb kötettel jelenik meg:

Kerek élet fája, jeles napok, mesék, kalendáriuma – keressék könyvtárunkban is a Népmesekincstár sorozat köteteit és várjuk az újat is.

„A mese gyógyír, varázsszer, bájital, amely minden koron mindenkinek szól. Mindenkinek, aki saját sorsát szeretné megélni. „Bajzáth Mária – búcsúztunk, de nem örökre, csak a viszontlátásig.

Az esemény a Hungarikum pályázat Helyi Érték és Irodalmi sétaTér 2021/8268 – segítségével valósult meg.

1 2 3

4  6 10

7 8 9